15% RABATTKOD:

 hEMMAKONTOR15

Rekommenderade produkter för hemmakontoret

ERGONOMI & ÖVNINGAR I HEMMAKONTORET

VARIERA DIN ARBETSSTÄLLNING FÖR BÄTTRE HÄLSA!

Sitter alldeles för långa timmar framför skärmen nu när jag jobbar hemifrån, får värk i rygg och nacken.. Vad har ni för tips när man jobbar hemifrån? 

Växla mellan aktivitet och vila.

Byt din arbetsställning under dagen. Stå, sitt och sträck ut dig på golvet om du kan. Bli inte sittande, eller stående i en och samma position flera timmar i sträck. Rör på dig! Människor med fysiskt krävande arbeten behöver tid för återhämtning medan de med stillasittande arbeten behöver tid för rörelse. Vardagsrörelse! Få vill resa sig upp under långa möten och sträcka på sig, det kan ses som bristande respekt. Fundera på hur man kan skapa en aktiv arbetsmiljö, en kultur där det är ok att vara rörlig, att resa sig upp under ett möte, att våga föreslå gående möten.

hEMMATRÄNING & sTRETCH

Pausgympa! övningar för dig som sitter länge

Gymnastisera med stora rörelser - i motsats till den finmotorik som man sysslar med då man jobbar vid datorn!

De stora rörelserna gör dels att musklerna tänjs ut, dels att nervstrukturerna får syre och blodcirkulationen förbättras.

1. Ställ dig i en armhävningsposition. Placera det ena benet framför kroppen med låret i samma linje som skuldrorna. Böj i knäleden till 90 grader. Sträck på överkroppen för att få en fin position på ryggraden. Räkna med att det känns i höften och låret!

2. En effektiv övning som du kan göra för att öka rörligheten på kroppens baksida samt rotationen i bröstryggen. Stå i armhävningsposition. Tryck dig bakåt i positionen till det som kallas nedåtgående hunden. Släpp den ena handen från golvet och placera den på det motsatta benets utsida och rotera med bröstkorgen. Återgå kontrollerat till armhävningsposition.


3. Huksittande är en grym rörlighetsövning som dessutom stärker benen och stimulerar cirkulationen runt bäcken och bål. Tänk på alla småbarn som sitter på huk som om det vore det mest naturliga i världen!

Sätt dig på huk och placera armbågarna på insidan av knäna, tårna ska gå i samma linje som knäna. Sträva efter att ha hela fotsulorna i marken, lägg annars en ihoprullad handduk eller en rullad yogamatta under hälarna för att lättare komma ner. Pressa armbågarna lätt mot knäna, försök att slappna av i positionen och andas långa djupa andetag.


4. Den här övningen används framför allt för att förbättra rörligheten på lårets och höftens framsida, ett område på kroppen som påverkas av den moderna, stillasittande livsstilen.

Stå på knä. Placera den ena foten framför dig i golvet och sträck på överkroppen. Böj det bakre benet i knäleden och ta tag i foten med motsatt hand. Pressa ner höften och sträck upp den andra armen.


För svårt? Arbeta med ett kortare rörelseomfång.

För lätt? Arbeta med ett större rörelseomfång.

Hur mycket? Håll positionerna 30-60 sekunder och gör dem till en daglig rutin! 
Stretcherna ska kännas, men ska inte göra ont. Vid smärta – avbryt övningen!


vARFÖR STABIL POSTURE?

30 Dagars öppet köp

45 Dagars Öppet köp
Du har 45 dagar på dig att testa produkten hemma i lugn och ro.

1 års garanti hos Stabil Posture

1 års Stabil Garanti
Gäller elektroniska massageapparater. 


Fria Returer och Byten

Fria Returer & Byten 

Till skillnad från andra företag som tar höga avgifter för returer, återbetalar vi dig 100% av summan du betalat oss.


Snabba leveranser med Stabil Posture

Snabba Leveranser 

Med lager i Sverige levererar vi din beställning inom 2-5 arbetsdagar med olika transportbolag.