Ryggont och behandling

Sporadisk ryggvärk är något som emellanåt drabbar de allra flesta. Oftast är smärtan övergående och inget att bekymra sig över. Den vanligaste formen av ryggont inträffar i ländryggen, som är den nedre delen av ryggen. Den lindrigare typen av smärta smyger sig oftast på med en ökad intensitet då ryggen utsätts för belastning. Vanliga symptom är att den drabbade upplever en ökad trötthet och stelhet i ryggen. Ryggskott å andra sidan är smärta i ländryggen som uppstår mer abrupt, ofta i samband med ett tyngre lyft eller en hastig rörelse i sidled. Den finns även en mer omfattande form av ryggont som uppstår i ländryggen och strålar ner längs låret, orsakad av en inflammerad ischiasnerv.Sammantaget är ryggont ett utbrett samhällsproblem som medför en negativ inverkan på människors sociala liv och försörjningsförmåga.

Motverka smärta i ryggen

Besvär i ländryggen undviks bäst genom en varierad aktivitetsnivå som främjar muskulär symmetri, kombinerat med styrka och flexibilitet längs den nedre ryggraden. Yoga och liknande former av rörlighetsövningar är föredömliga för en förbättrad rygghälsa. Även styrkeövningar som stärker ryggmuskler och bål är att föredra. Löpning och simning är väldigt bra träningsformer med tanke på att de stimulerar rörlighet såväl som muskulär uthållighet och styrka.Med anledning av den vanliga förekomsten av ryggont vill vi på Stabil Posture rekommendera ”Ländryggs sträckaren” som är det senaste tillskottet i vår produktfamilj. En enkel och smidig konstruktion som genom ett fåtal minuters användning per dag lindrar muskelspänningar och muskelstramhet längs nedre ryggraden. De justerbara nivåerna är utformade för att passa samtliga användare oberoende av befintlig rörelseförmåga.

Källor: 1177 Vårdguiden, Naprapatlandslaget

Följ @stabilposture


Skriv en kommentar